Kunnskap om, muligheter og utfordringer om en hybrid arbeidshverdag med hjemmekontor, og hvordan du kan jobbe forebyggende, ta i bruk ny kunnskap og hvordan du kan omsette dette til praksis var tema for dette webinaret fra 23. april 2025.
Hjemmekontor – forskning, lovkrav og erfaringer
Innhold
Hjemmekontor har kommet for å bli. Alle virksomheter og deres arbeidsmiljø er forskjellige, og hjemmekontor kan ha både positive og negative konsekvenser på arbeidsmiljø og helse. Det viser kunnskapsoppsummeringen fra Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI). For å kunne sikre et fullt forsvarlig arbeidsmiljø på hjemmekontor er det viktig å følge opp kravene i hjemmekontorforskriften. Dette og mye mer, diskuteres i webinaret.
I webinaret får du blant annet:
- møte Arbeidstilsynet og STAMI som skal si noe om hva
forskningen sier om hjemmekontor, og hva loven krever av deg som arbeidsgiver når du har ansatte på hjemmekontor - høre eksempler fra virksomheter, både de som har hatt suksess med hjemmekontor, og de som har støtt på utfordringer
- høre erfaringer fra NHO og Akademikerne
- høre om fordeler og ulemper med hjemmekontor og hvordan skape et godt arbeidsmiljø på hjemmekontor
Målgruppe
Webinaret er rettet mot arbeidsgivere, mellomledere, tillitsvalgte, verneombud, medlemmer av arbeidsmiljøutvalg, HR- og HMS-personell samt bedriftshelsetjeneste i virksomheter der hjemmekontor er aktuelt.
Praktisk informasjon
Webinaret var en del av EU-OSHAs arbeidsmiljøkampanje «Godt og trygt arbeidsmiljø i et digitalt arbeidsliv». Målet er å øke bevisstheten om hvordan digitalisering påvirker arbeidslivet. Fjern- og hybridarbeid er ett av fem tema som den europeiske arbeidsmiljøkampanjen 2023 - 2025 berører, se kampanjeveileder.
Arbeidstilsynet, STAMI og partene i arbeidslivet samarbeider om kampanjen og står bak arrangementet.
#EUhealthyworkplaces
Velkommen til et spennende og lærerikt webinar om hjemmekontor!