Her finner du krav til ventilasjon og krav om å forbygge forurensning i arbeidsatmosfæren. Disse kravene må være oppfylt allerede når dere planlegger å bygge eller endre et arbeidsbygg. Her er skjema for å dokumentere planene for ventilasjon og luftkvalitet.
Krav til ventilasjon og inneklima
Kravene til inneklima og luftkvaliteten gjelder både temperatur, fuktighet, trekk, luftkvalitet og sjenerende lukt. Arbeidstakerne skal også være beskyttet mot giftige eller helsefarlige stoffer.
Kravene til inneklima gjelder både selve bygget, hver enkelt arbeidsplass og personalrommene.
Krav til ventilasjon i arbeidslokalene
Arbeidslokaler og arbeidsplasser skal som hovedregel ha balansert mekanisk ventilasjon og prosesstilpasset avsug.
Arbeidslokaler og arbeidsplasser skal som hovedregel ha balansert mekanisk ventilasjon og prosesstilpasset avsug.
Kravet gjelder også andre områder som arbeidstakerne har tilgang til, og hvor arbeidet eller prosessene kan føre til at luften blir forurenset.
Ventilasjonen må ta utgangspunkt i
- det arbeidet og de aktivitetene som skal foregå i lokalene
- størrelsen på arealene
- personbelastningen, det vil si hvor mange mennesker som skal arbeide i lokalene
Balansert mekanisk ventilasjon sikrer vanligvis tilstrekkelig utskifting av lufta. Dermed gir det vanligvis også et tilfredsstillende generelt inneklima.
Luft inneholder normalt 21 prosent oksygen. Lavere oksygeninnhold reduserer oksygenopptaket i blodet og kan være helseskadelig. Ved veldig lave verdier kan det være dødelig.
Sørg derfor for at luften har forsvarlig oksygennivå.
Hvis arbeidslokalene krever luft med lavt oksygeninnhold, må det gjøres en risikovurdering. Dette kan for eksempel gjelde i arkiver der det oppbevares spesielle dokumenter og kunst som krever lavt oksygeninnhold.
Risikovurder og gjør tiltak
I slike arbeidslokaler
- må dere gjøre en risikovurdering som kartlegger og vurderer risiko (sannsynlighet og konsekvenser) når arbeidstakere oppholder seg i lokalene
- må dere, på grunnlag av risikovurderingen, gjøre spesifikke tiltak før arbeidstakere får tilgang til lokalene
Risikovurderingen og tiltakene er nødvendig for å vurdere og sikre at lokalene har tilstrekkelig oksygen til at arbeidstakere kan oppholde seg der.
Når dere vurderer inneklima, ventilasjon og luftkvalitet, må dere ta hensyn til spesielle forhold ved lokalene og arbeidet:
- Ta hensyn til den fysiske belastningen som arbeidstakerne utsettes for.
- Ta hensyn til solinnstråling slik at arbeidstakerne ikke utsettes for unødig varmebelastning.
- Sørg for at områder under bakken, hvor arbeidstakerne har adgang, har kontinuerlig tilførsel av frisk luft.
- Sørg for at ventilasjonsanlegget eventuelt har feilvarsling.
Ventilasjonsløsningen må ta høyde for
- framtidige endringer i behov og bruk av lokalene
- effektivitetstap på aggregater og kanalføringer
Kravene til ventilasjon og inneklima gjelder for alle eksisterende bygg. Derfor bør dere gjennomføre jevnlige og ulike målinger for å fastslå om inneklimaet er fullt forsvarlig.
Krav om å forebygge forurensning i arbeidsatmosfæren
Arbeidslokalene skal ha bygningsmessige løsninger som reduserer risikoen for at arbeidstakere blir eksponert for kjemikalier og forurensning i arbeidsatmosfæren.
Arbeidslokaler, arbeidsplasser og andre steder arbeidstakerne har tilgang til, skal ha mekanisk allmennventilasjon og prosesstilpasset avsug.
- Allmennventilasjon skal redusere eksponering for forurensing i hele oppholdssonen og hindre at forurensing spres til andre lokaler.
- Prosesstilpasset avsug skal fjerne forurensningen ved kilden slik at det reduserer eksponering for forurensing og behovet for åndedrettsvern mest mulig.
Kravet om både almennventiasjon og prosesstilpasset avsug gjelder der arbeidet eller prosesser kan føre til forurensing av luften. Det skal sikre at konsentrasjonen av kjemikaler i arbeidsatmosfæren holdes på et forsvarlig nivå og ikke fører til helse- eller eksplosjonsfare.
Krav til ventilasjon og prosessavsug: arbeidsplassforskriften § 7-1 med Arbeidstilsynets kommentarer
Krav til utforming av prosessavsug: arbeidsplassforskriften § 7-3 med Arbeidstilsynets kommentarer
Feil ved ventilasjon og prosessavsug skal varsles automatisk hvis det er nødvendig for arbeidstakernes helse og sikkerhet.
Stasjonære prosessavsug skal ha utblåsing til friluft. Hvis det ikke er mulig å ha stasjonære avsug, skal det brukes mobile avsug med filter som er egnet for de aktuelle forurensningene.
I trange rom er det ikke tillatt at utblåsningen skjer fra avsug med filter.
Resirkulering av luft i ventilasjonsanlegg er bare tillatt hvis arbeidsgiveren kan dokumentere at det ikke fører til helserisiko for arbeidstakerne.
Det skal ikke resirkuleres luft
- som inneholder kreftfremkallende eller mutagene kjemikalier
- fra lokaler hvor det utføres varmt arbeid
I rom hvor det arbeides med cytostatika, skal det være arbeidsbenker med avtrekksskap.
Avtrekksskapet skal ha gjennomsiktig avskjerming.
Ventilasjonen i slike rom skal være atskilt fra den øvrige ventilasjonen, og avtrekksluften skal føres direkte ut i friluft, eventuelt etter nødvendig rensing.
Skjema for å dokumentere planene for ventilasjon og luftkvalitet
Søknaden om Arbeidstilsynets samtykke må dokumentere planene for ventilasjon og luftkvalitet.
- Bruk skjemaet som en sjekkliste for å redegjøre for, og for å dokumentere, planene for ventilasjon. Skjemaet skal være utfylt av et kompetent foretak.
- Varierer ventilasjonsbehovet i arbeidslokalene? Dimensjoner kapasiteten slik at minstekravet (30 prosent overkapasitet) er tilfredsstilt i hvert enkelt rom. Oppgi variasjonsspennet.
- Dokumenter at det er samsvar mellom tilluft og avtrekk.
Skjemaet skal være utfylt av et kompetent foretak. Send det utfylte skjemaet som vedlegg til søknaden.
Last ned skjemaet på bokmål (pdf-format)
Skjemaet er låst for redigering, og det er bare svarfeltene som er åpne for utfylling.
Vi anbefaler at du bruker enten Adobe Reader eller en nettleser med full støtte for PDF-filer når du fyller ut.
Hvis du bruker en Apple-enhet (for eksempel en Mac), bør du bruke noe annet enn Preview-programmet. Grunnen er at Preview ikke har full støtte for PDF, og du kan få trøbbel med å åpne skjemaet.
Dersom du har problemer med å laste ned eller fylle ut, kan du få hjelp av Signform, som har programmert skjemaet. Send en e-post til info@signform.no.
Last ned skjemaet på nynorsk (pdf-format)
Skjemaet er låst for redigering, og det er berre svarfelta som er opne for utfylling.
Vi rår deg til å bruke anten Adobe Reader eller ein nettlesar med full støtte for PDF-filar når du fyller ut.
Dersom du bruker ein Apple-eining (for eksempel ein Mac), bør du bruke noko anna enn Preview-programmet. Grunnen er at Preview ikkje har full støtte for PDF, og du kan få trøbbel med å opne skjemaet.
Dersom du har problem med å laste ned eller fylle ut, kan du få hjelp av Signform, som har programmert skjemaet. Send ein e-post til info@signform.no.
Da må dere erklære "nei" på spørsmålet om tiltaket oppfyller kravene, i egenerklæringen ved søknad om samtykke.
Søknaden som minimum gjøre rede for
- behovet for ventilasjon
- hvordan du som tiltakshaver vil oppfylle kravene. Regn med å måtte sende inn utfyllende dokumentasjon.
Hvis vi gir samtykke til planene, stiller vi som vilkår at dere sender oss utfyllende dokumentasjon når planene er konkretisert.
Vi kan også stille krav om at dere utarbeider og sender oss innreguleringsrapport og/eller funksjonskontroll etter at bygget og ventilasjonen er ferdigstilt.
Les mer om kravene og finn veiledning
Krav til ventilasjonsløsninger på arbeidsplassen
Spesielle krav til ventilasjon ved forurensninger og bruk av kjemikalier på arbeidsplassen
Følg gjerne Arbeidstilsynets preaksepterte løsninger
Planlegg og innrett gjerne tiltaket/bygget i samsvar med Arbeidstilsynets preaksepterte (forhåndsgodkjente) løsninger. Da sikrer dere at kravene er oppfylt. Det øker sannsynligheten for å få Arbeidstilsynets samtykke.
Last ned og se Arbeidstilsynets preaksepterte løsninger i skjemaet for egenerklæring