Chatbot

Høyere minstelønn fra 6. november

Publisert 09.11.2026

Fra 6. november 2026 gjelder nye minstelønnssatser i ni bransjer. Samtidig blir reglene om minstelønn utvidet til å gjelde også på Svalbard.

Bildet viser norske sedler

ALLMENNGJORT: Ni bransjer får nye satser for minstelønn fra 15. juni. FOTO: Colourbox.com.

I Norge er det lovfestet minstelønn i ti bransjer. Ni av disse har nå fått høyere satser.

Se de nye minstelønnssatsene og hvilke regler som gjelder

For jordbruks- og gartnerinæringen gjelder fortsatt satsene fra juni 2025. En ny allmenngjøringsforskrift for denne bransjen kommer senere.

I tillegg til nye minstelønnssatser er enkelte andre satser og tillegg i forskriftene oppdatert. Dette gjelder blant annet skifttillegg, overnattingstillegg og satser for trekk i bruttolønn ved innkvartering. Nærmere informasjon om hvilke regler som gjelder i de enkelte bransjene finnes på Arbeidstilsynets nettside om minstelønn.

Minstelønn også på Svalbard

Fram til nå har reglene om allmenngjort lønn ikke vært gjort gjeldende på Svalbard.

Fra 6. november 2026 gjelder reglene også i Longyearbyen og Ny-Ålesund. Utvidelsen omfatter de samme ni bransjene som har fått nye minstelønnssatser.

Ti bransjer med minstelønn

I juni 2025 ble det innført minstelønn i bilbransjen. Dermed er det nå ti bransjer i Norge som har lovfestet minstelønn.

Reglene om minstelønn bygger på tariffavtaler mellom arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner. Når minstelønnen i en bransje er allmenngjort, er den gjennom forskrifter gjort gjeldende for alle arbeidstakerne i den bransjen. Det gjelder både norske og utenlandske arbeidstakere, uavhengig av om arbeidstakeren er medlem av en fagforening eller ikke.

Arbeidstilsynet kontrollerer

Arbeidstilsynet kontrollerer at virksomhetene følger reglene om minstelønn.

Hvis vi finner brudd på reglene, kan vi blant annet gi pålegg om å rette opp forholdene, ilegge tvangsmulkt eller overtredelsesgebyr, stanse arbeid eller pålegge arbeidsgiveren å etterbetale lønn.